La setmana passada, de pressa i
corrents, després de gairebé 3 anys de tenir el contracte de la neteja viària caducat,
el govern municipal de Tortosa aprovava l’inici del procediment del projecte d’explotació
del nou contracte afegint-hi també el de recollida i gestió de residus sòlids
urbans. En primer lloc m’agradaria dir
que el fet d’aprovar-se en un ple extraordinari pocs dies després que la
Sra. Roigé hagi estat investida alcaldessa, respon a un fet deliberadament
calculat retardant aquesta aprovació per interessos personals i electorals.
L’aprovació s’ha retardat només pensant amb aquest fi, això sí, deixant Tortosa
bruta durant més temps amb les afectacions que això comporta per al comerç i la
ciutadania que porta anys veient com la ciutat està bruta tot i la negació per
activa i passiva del govern municipal. Una altra vegada s’arriba tard.
Tanmateix, més enllà d’aquesta
actitud pròpia del partidisme, dels qui confonen els seus interessos personals
amb els de la ciutat, volia fer tres consideracions inicials sobre aquest gran
contracte que serà vigent per als propers 10 anys tenint una afectació per a 3
mandats i amb una valoració econòmica d’uns 27 milions d’euros. No estem
parlant, doncs, de poca cosa, tenint en compte que és el contracte més
important del nostre Ajuntament tant en el temps com en la quantitat a pagar.
La primera d’aquestes
consideracions és la forma en què s’ha gestat aquest contracte. Malauradament,
com és habitual en aquest govern, s’ha fet sense cap tipus de diàleg i
negociació amb l’oposició. Des de Movem Tortosa hem reclamat per escrit i en
comissió durant aquests 3 anys informació sobre el mateix per poder analitzar,
fer aportacions i que d’aquesta forma pogués sorgir un sistema consensuat.
Aquesta informació mai ha estat donada pel govern, només a 3 dies del dictamen
del mateix, impedint d’aquesta forma qualsevol possibilitat de participació.
Les formes de la Sra. Roigé continuen essent igual que les del seu predecessor,
però amb les presses electorals davant els comicis del 2019.
D’altra banda, un segon element a
destacar és el fet que el govern ha decidit tornar a externalitzar aquest
servei, donant la gestió a una empresa privada. Això ho ha fet, però, sense
haver realitzat cap estudi econòmic i jurídic previ per avaluar i comparar la
possibilitat de recuperar la gestió directa, guanyant sobirania local, tal i
com vam reclamar el novembre del 2016 des de Movem Tortosa amb una moció que
fou rebutjada. Tant difícil era encarregar un estudi per avaluar aquesta
possibilitat? Cal recordar que
actualment el debat polític al país, pel que fa als Ajuntaments, està
instal·lat en la remunicipalització d’aquest tipus de serveis. Diversos
informes del Tribunal de Comptes afirmen categòricament que externalitzar
aquests serveis poden significar un sobrecost d’entre el 27% i el 53% atès que
les empreses privades, normalment multinacionals, legítimament busquen el seu
benefici econòmic i no ho fan per caritat. Castelldefels i Calafell són els
exemples més recents de remunicipalització de la neteja, els quals estalviaran
milions d’euros públics durant la propera dècada. A Tortosa, però, ni tant sols
s’ha volgut fer un estudi per avaluar i comparar el que representaria cada
model. El més preocupant de tot, però és que això s’ha fet amb la complicitat
d’ERC, que a Tortosa continua sotmesa a les tesis convergents.
Finalment, l’altre element que
ens preocupa és el tema del reciclatge. Cal recordar que Tortosa només recicla
un 24% de la brossa i dels residus que produeix. Aquesta xifra és la més baixa
de l’Ebre però també està molt per sota de les ciutats de la mateixa grandària
a nivell del país. En aquest sentit, per a que un sistema de reciclatge
funcioni el què cal és la participació efectiva de la ciutadania, i per tant, caldria
codecidir el model amb la mateixa gent que n’ha de fer ús. Avui dia moltes ciutats estan implantant
moltes innovacions sobre aquest procés, com el porta a porta i molts altres
elements, que al contracte de Tortosa brillen per la seua absència. De fet, no
s’ha realitzat cap pla de participació públic i transparent per poder debatre
amb la ciutadania quin era el millor model. Recordem que en els propers anys
haurem d’arribar al 60% de reciclatge seguint les normatives europees i sinó ho
fem en sortirem penalitzats econòmicament. El medi ambient és present i futur.
Per tot plegat, i tenint en
compte la importància d’aquest contracte, Movem Tortosa hem hagut de denunciar
públicament tots aquests elements. La ciutat l’hem de construir entre tots i
més encara si parlem de qüestions tant transcendentals per al dia a dia de la
ciutadania que afectaran, a més, pressupostàriament l’Ajuntament en els propers
10 anys. Cal analitzar totes les possibilitats, innovar, fer debats reals amb
totes les sensibilitats de la ciutat i amb tota la gent. Aquest és el model de
governança del futur, res a veure amb el caciquisme que alguns practiquen
encara en el present tot i els intents de maquillatge constant. Només així podem avançar i progressar com ho
fan les altres ciutats del país. Només així, amb la suma de tots i totes,
tindrem el futur que ens mereixem. Només així deixarem de fer les coses tard i
malament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada